Om oss

Laholms Motorklubb anordnar varje år ett antal Folkracetävlingar. Höjdpunkten på året är nog ”Tvådagars tävling” som går i början på juli och håller på i två dagar, men även klubbens "April tävling" börjar bli en institution som lockar många startande!

Man kan börja tävla i Folkrace redan från det år man fyller 15 år. Man tävlar då som Junior tills det år man fyller 18. Då blir man Senior. Tjejer/damer kör i en damklass eller, om de vill, bland killarna.

( Man kan börja träna Folkrace från det år man fyller 14 år)

Folkrace infördes i Sverige med en mycket bestämd avsikt. Det skulle vara en billig sportgren för de tävlande. Det går inte att bli svensk mästare i folkrace. Däremot är grenen en inkörsport till andra bilsportgrenar, som t.ex. rallycross.

Tävlingarna körs på en bana av grus och asfalt med täckta bilar. Bilen skall var byggd efter de säkerhetsföreskrifter som finns, med skyddsbåge o.s.v. Hastigheten vid tävlingar får inte överstiga 80 km/tim. Ägaren är vid anfordran tvingad att sälja sin tävlingsbil för 8000 kr. Förarstol, ratt och bälten är dock ägarens personliga utrustning och får demonteras innan försäljning.

Laholms Motorklubb!

Ordförande: